K-faktor, speedo

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
freeflyer

Re: K-faktor, speedo

Post by freeflyer »

Jeg er klar over at det vil være litt forskjell fra orginale til mine dekk. Jeg har 160/80x15 på min sykkel, og i henhold til denne kalkulatoren (http://www.tacomaworld.com/forum/tirecalc.php" onclick="window.open(this.href);return false;) er det snakk om 3,7% forskjell på de og de orginale. Ikke noe som skulle tilsvare ca 30% misvisning som er det nærmeste jeg har kommet så langt.
Dine dekk ser ut til å være 5,2% over standard, noe som vil vise en større misvisning. På biler er det vel forresten maks 5% avvik på dekkene såvidt jeg vet, så du skal ikke se bort fra at du kjører ulovlig. Slemme gutten! ;)
Espen

"Uanswered questions are far less dangerous than unquestioned answers!"
Jan-Ivar

Post by Jan-Ivar »

hva er original dimensjon på din sykkel?

73 og 74 mod FX og FXE er og blir samme sykkel og har samme dimensjoner originalt
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
freeflyer

Post by freeflyer »

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt. Jeg har samme originaldekk som deg, men merk deg at jeg har 15" bakfelg, ikke 16". Derfor blir mitt avvik mindre enn ditt.

Har forresten sjekket k-faktoren på min sykkel. Med 199.5cm omkrets på bakdekket og 10.5 runder på speedokabelen ved 10 runder på bakdekket får jeg k=0.53, eller rundet av til 0.5. Akkurat som jeg trodde. Nå er det bare å høre fra Custom Chrome om hvilken ratio dette tilsvarer, for det er visstnok ikke 2:1, ei heller 1:1 eller 2240:60. Og da var plutselig alternativene fra HD borte, så da lurer jeg fælt på åssen tannhjul/girkasse jeg har på sykkelen min. Den kan ikke være original hvis alle speedometerene jeg har testet har vært merket riktig.
I følge CBP finnes det heller ikke noe annet enn de tre alternativene, så da blir det muligens å bestille rett fra MMB. De mener de lager dem ihvertfall :)
Espen

TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015

Post by TCB »

Dette har vel ikke noe med 15" eller 16" felgstørrelse å gjøre, men rulleomkretsen.
Jan-Ivar

Post by Jan-Ivar »

med 15" felg blir forskjellen mindre ja.

hvilken utveksling har du mellom girkasse og hjul. det vil også påvirke visningen på speedometeret.
FXE hadde originalt 23tenners drev på girkassa og 51 tenner på bakhjulet.
det gir en utvekslinge på 2,21:1 setter du på 48 tenner bak forandres den til 2,08:1 å det vil helt klart påvirke speedometeret på samem måte som foradringene i ruylleomkrets på dekket
100%er
freeflyer

Post by freeflyer »

TCB: Det med felg var til Jan-Ivar, for han skjønte ikke hvorfor vi hadde forskjellig misvisning på speedometeret med samme dekk. Han blingset på felgstørrelsen min, og trodde vi hadde samme dekk og felg.

Jan-Ivar: Har ikke telt antall tenner hverken foran eller bak, men det kan umulig gjøre så stort utslag at speedometeret går fra k=1.4 (2:1), eller k=1 (1:1) og helt ned til k=0.5. Det er en utrolig forskjell og jeg ville nok ha merket enten en sinnsyk akselerasjon eller en fantastisk toppfart (for sent til å tenke på hvilken vei det går) dersom det var tilfellet. Så her er det enten a)at 2:1 ikke er k=1.4, men faktisk k=0.5, eller b)at har jeg et tannhjul i girkassa mi som er langt fra original.
Uansett så må jeg ha et speedometer CBP sier ikke finnes ;)
Espen

harleyhaug

Post by harleyhaug »

vet mmb har 48mm spedometer( god gammeldags med nål) med føler på enten drev eller hjul som har den enkle innstillingen at du trykker på en knapp kjører eksakt en km. å trykker igjen på knappen. Dette var selvsagt ikke det du var ute etter, men de påstår at du skal få helt nøyaktig visning av fart (om du ikke kommer i mål med wire prosjektet ditt.) interessant sak dette da sikkert mange har samme problem med deler som ikke går overenns......

tommy
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015

Post by TCB »

Her tror jeg faktisk Jan-Ivar er inne på en viktig ting, utveklingen mellom gir og bakhjul. Med din rulleomkrets så går bakhjulet rundt ca 500 ganger pr Km, og hvis det ikke er riktig / originalt antall tenner der forandres utvekslingen. Er det ikke et utskiftbart drev der speedwaieren kobles til girkassa ? Slik at man kan justere omdreiningen til speedometeret ved å skifte ut dette drevet til et med mere / mindre tenner på ?
harleyhaug

Post by harleyhaug »

TCB wrote:Her tror jeg faktisk Jan-Ivar er inne på en viktig ting, utveklingen mellom gir og bakhjul. Med din rulleomkrets så går bakhjulet rundt ca 500 ganger pr Km, og hvis det ikke er riktig / originalt antall tenner der forandres utvekslingen. Er det ikke et utskiftbart drev der speedwaieren kobles til girkassa ? Slik at man kan justere omdreiningen til speedometeret ved å skifte ut dette drevet til et med mere / mindre tenner på ?
Drevet passer kun de og de årsmodeller, det blir drevet av et plastikk drev som sitter rundt ene akslingen inne i kassen. Dvs. at skal man skifte dette må man klyve gearboxen . en ganske stor jobb for så å finne ut at det ikke kanskje passer... :(
Jan-Ivar

Post by Jan-Ivar »

det er mulig å regne ut hastigheten på sykkelen hvis man vet motor turtallet. den totale utvekslingen og ikke minst hjulets rulle omkrets.
hvis du setter opp regne styket og forandre på det totale utvekslings forholdet vil du se at ting forandrer seg

det enkleste og biligste er å ta en tur i tråsykkel sjappa å kjøpe det alel Chopper gutta har nelig en sykkel computer.
en slik sak er vel standard utstyr i de flest chopper byggeres visnings kit
100%er
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”