Fusker

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
Grimberg
Posts: 100
Joined: 23 Mar 2010, 15:31

Fusker

Post by Grimberg »

Heisann.

Sett at det er noen tråder her ang fusking, men ser ingen som kan hjelpe meg.
Har følgende problem:

Har en 1995 FXSTSB Softail Springer Bad Boy med Edelbrock topper og sylindere og en S&S Super E forgasser. Når jeg får kjørt den varm og skal f.eks stoppe i kryss eller lignende, så holder den tomgangen med nød og neppe. Når jeg skal ta i gang må jeg gasse ekstra for å komme i gang ellers dauer den nesten ut. Akkurat som om den får for mye bensin (hvilket den tilsynelatende ikke gjør), men har justert gasseren en rekke ganger uten hell. Den er også gått over av en kyndig person som har byttet ut pakninger etc for å eliminere falsk luft. Det hjalp ingenting.
Har også justert "accelerator adjustment screw" etter beskrivelsen da den virker som den får for lite luft, men fra helt i bunn til helt full åpning har ingen virkning.
Kan det være noe så enkelt som å bytte dyse?
V.O.E.S er forresten koblet ut. Merket ingen forskjell fra tilkoblet til frakoblet.

Ligger jeg i 50-60km/t i f.eks 3 gir, så hører jeg at sykkelen går feil. Der kan det nesten minne om for LITE bensintilførsel. Men ved høyt turtall går den som en klokke. Har kjørt ca 20 mil etter justering og pluggene er helt svarte. Tyder det på mye bensin/lite luft?

Noen med gode solide tips???

-Grim
User avatar
Per-øivind
Posts: 467
Joined: 10 Mar 2010, 21:10

Re: Fusker

Post by Per-øivind »

Hei Grimberg. Får se om jeg kan gi deg noen tips. Den justeringsskruen du skal prøve på først er -idle mixture screw nr 2 i vedlegget, du skal skru denne ned til tomgangen forandrer seg, så skru den utover til tomgangen forandrer seg på nytt og midt imellom antall omdreininger ned/opp skal justeringen være, husk å tell(lag evt ett merke på toppen av skruen med en tusj el) lettere å holde orden på antall runder. Se vedlegget http://www.sscycle.com/carbquickguide/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg opplevde at spissen på den nåla du skal justere hadde brukket og fikk ikke justert ordentlig. Skru den helt ut og sjekk at den er hel. Prøv dette først så får du se om det kan hjelpe deg.

Per-ø
User avatar
Grimberg
Posts: 100
Joined: 23 Mar 2010, 15:31

Re: Fusker

Post by Grimberg »

Hei og hå.

Jeg har fulgt beskrivelsen til nevnte guide til punkt og prikke. Bortsett fra dette med å holde jevn fart i ca 40-50mph var det vel.. Så selve justeringen av forgasseren har blitt gjort av 2 stk uavhengig av hverandre. Ingen bedringer.
Vet også at ved å skru idle mixture i bunn, så kan den ødelegge konen som den sitter i. Den er også intakt. Men skal skru den ut og se på tuppen.
Takk.

-Grim
User avatar
Grimberg
Posts: 100
Joined: 23 Mar 2010, 15:31

Re: Fusker

Post by Grimberg »

Grimberg wrote:Hei og hå.

Jeg har fulgt beskrivelsen til nevnte guide til punkt og prikke. Bortsett fra dette med å holde jevn fart i ca 40-50mph var det vel.. Så selve justeringen av forgasseren har blitt gjort av 2 stk uavhengig av hverandre. Ingen bedringer.
Vet også at ved å skru idle mixture i bunn, så kan den ødelegge konen som den sitter i. Den er også intakt. Men skal skru den ut og se på tuppen.
Takk.

-Grim
Den var like hel forøvrig.

-Grim
User avatar
Retroboy
Posts: 136
Joined: 10 Mar 2010, 08:45

Re: Fusker

Post by Retroboy »

Heisan
Har selv litt problemer med min Super E og har lekt litt med den i et par uker og jeg vet hvor frustrerende det er. Skal i utgangspunktet være en enkel forgasser å skru på, men min erfaring er at man må være innenfor "ball park" med tenning, støtstenger, flotør, dyser osv. før man starter justeringen hvis man skal få dette til.

Når det gjelder dyser så har jeg 066 på main og 265 på intermediate noe jeg tror er litt bom, flere som sier jeg bør opp på 280/290 selv om jeg også i utgangspunktet tror jeg får for mye bensin.

Her er mine erfaringer over ting som måvære ok før justeringen av Super E tar til:
1. Sørg for at støtstengene er riktig justert
2. Pass på at tenningen er riktig
3. Sjekk at du ikke får inn falsk luft rundt forgasser
4. Sjekk at du ikke har noen eksoslekkasjer
5. Sørg for at flotørhøyden er riktig, dersom den er for høy så lukkes ikke dysen
6. Finn ut hvilke dyser du har og sammenlign med lignende oppsett.

Hvis du hører at den går feil så er min erfaring at det er noe feil med tenning eller at støtstenger er for "stramme" når motoren er varm. Forgasserjusteringer er der du tar de aller siste finjusteringene.

Ut over dette så er jeg "novice" på forgasserjustering men har lært en del ting ved den ikke så videnskapelige sikre metoden "prøving og feiling" :-)
User avatar
Grimberg
Posts: 100
Joined: 23 Mar 2010, 15:31

Re: Fusker

Post by Grimberg »

Retroboy wrote:Heisan
Har selv litt problemer med min Super E og har lekt litt med den i et par uker og jeg vet hvor frustrerende det er. Skal i utgangspunktet være en enkel forgasser å skru på, men min erfaring er at man må være innenfor "ball park" med tenning, støtstenger, flotør, dyser osv. før man starter justeringen hvis man skal få dette til.

Når det gjelder dyser så har jeg 066 på main og 265 på intermediate noe jeg tror er litt bom, flere som sier jeg bør opp på 280/290 selv om jeg også i utgangspunktet tror jeg får for mye bensin.

Her er mine erfaringer over ting som måvære ok før justeringen av Super E tar til:
1. Sørg for at støtstengene er riktig justert
2. Pass på at tenningen er riktig
3. Sjekk at du ikke får inn falsk luft rundt forgasser
4. Sjekk at du ikke har noen eksoslekkasjer
5. Sørg for at flotørhøyden er riktig, dersom den er for høy så lukkes ikke dysen
6. Finn ut hvilke dyser du har og sammenlign med lignende oppsett.

Hvis du hører at den går feil så er min erfaring at det er noe feil med tenning eller at støtstenger er for "stramme" når motoren er varm. Forgasserjusteringer er der du tar de aller siste finjusteringene.

Ut over dette så er jeg "novice" på forgasserjustering men har lært en del ting ved den ikke så videnskapelige sikre metoden "prøving og feiling" :-)
Hei.

Takker for flere inputs :)
Skal ta en runde på nevnte sjekkpunkter og se om det gir meg mer kjøtt på beinet. Tenningen var neste på listen for min del. Såvidt jeg kan skjønne, så burde støtstengene være riktig da de er satt på i forbindelse med bytte av sylindere og topper. Det er ikke gjort av en privatperson. Uten at det alltid har noe å si..
Hva slags motor besitter du forøvrig?

-Grim
User avatar
Retroboy
Posts: 136
Joined: 10 Mar 2010, 08:45

Re: Fusker

Post by Retroboy »

Heisan

Min super E sitter på en 1981 XLH motor, sykkelen går som en kule men jeg klarer ikke å få start på den når motoren er lunken., når den er varm eller kald så er det ingen probklemer men straks den har stått i 20 minutter etter at den er blitt varm så må jeg vente til den er blitt kald igjen før jeg kan få start igjen, og da har jeg gjerne tatt meg både to og tre kopper kaffe.

Retro...
User avatar
Grimberg
Posts: 100
Joined: 23 Mar 2010, 15:31

Re: Fusker

Post by Grimberg »

Retroboy wrote:Heisan
Har selv litt problemer med min Super E og har lekt litt med den i et par uker og jeg vet hvor frustrerende det er. Skal i utgangspunktet være en enkel forgasser å skru på, men min erfaring er at man må være innenfor "ball park" med tenning, støtstenger, flotør, dyser osv. før man starter justeringen hvis man skal få dette til.

Når det gjelder dyser så har jeg 066 på main og 265 på intermediate noe jeg tror er litt bom, flere som sier jeg bør opp på 280/290 selv om jeg også i utgangspunktet tror jeg får for mye bensin.

Her er mine erfaringer over ting som måvære ok før justeringen av Super E tar til:
1. Sørg for at støtstengene er riktig justert
2. Pass på at tenningen er riktig
3. Sjekk at du ikke får inn falsk luft rundt forgasser
4. Sjekk at du ikke har noen eksoslekkasjer
5. Sørg for at flotørhøyden er riktig, dersom den er for høy så lukkes ikke dysen
6. Finn ut hvilke dyser du har og sammenlign med lignende oppsett.

Hvis du hører at den går feil så er min erfaring at det er noe feil med tenning eller at støtstenger er for "stramme" når motoren er varm. Forgasserjusteringer er der du tar de aller siste finjusteringene.

Ut over dette så er jeg "novice" på forgasserjustering men har lært en del ting ved den ikke så videnskapelige sikre metoden "prøving og feiling" :-)
Byttet dyser i kveld.
Etter råd fra gamle HD Buskerud, så satte jeg inn 0.28 og 0.68 dyser kontra 0.29,5 og 0.72 dyse.
Så får jeg se i morgen på vei til jobb hvordan dette tar i vei :)

-Grim
User avatar
freeflyer
Posts: 23
Joined: 13 Mar 2010, 19:16

Re: Fusker

Post by freeflyer »

Dette gleder jeg meg til å høre svar på, for det er akkurat det samme jeg opplever med min -74 FX(E) med Super E forgasser. Jeg hadde .295 og .70 (usikker på main) og gikk ned til .280, men beholdt samme på main. Grunnen til at jeg beholdt mainjet på samme er at dette problemet oppleves værst på lavt turtall, hvor det er intermediate jet'en som "regjerer".
Har sjekket for falsk luft i min, og det er det ikke. Også byttet kondensator på stift tenningen, og det hjalp ingenting :(
Driver din og "hopper over" et slag i ny og ne også, eller? Jeg regner med det er et separat problem på sykkelen min, men man vet jo aldri ;)
Espen

"Uanswered questions are far less dangerous than unquestioned answers!"
User avatar
Grimberg
Posts: 100
Joined: 23 Mar 2010, 15:31

Re: Fusker

Post by Grimberg »

freeflyer wrote:Dette gleder jeg meg til å høre svar på, for det er akkurat det samme jeg opplever med min -74 FX(E) med Super E forgasser. Jeg hadde .295 og .70 (usikker på main) og gikk ned til .280, men beholdt samme på main. Grunnen til at jeg beholdt mainjet på samme er at dette problemet oppleves værst på lavt turtall, hvor det er intermediate jet'en som "regjerer".
Har sjekket for falsk luft i min, og det er det ikke. Også byttet kondensator på stift tenningen, og det hjalp ingenting :(
Driver din og "hopper over" et slag i ny og ne også, eller? Jeg regner med det er et separat problem på sykkelen min, men man vet jo aldri ;)
Hei.
Etter bytte til mindre dyser, så ble sykkelen som ny. Den er fortsatt bittelitt hakkete i ca 40-50km/t i 2. og 3. gir, men det er nok bare mindre justering på lufta og bensinen. Men det er ingenting i mot hva det var.
Nei, kan ikke hevde at den hopper over et slag. Så jeg antar at det er bare å la godværet vente på seg og så justere inn gasseren slik den skal være :)
Håper det ordner seg for deg også.

-Grim
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”