Jeg er rykende fersk sykkeleier (3 uker), og eier en 96' Heritage som førstegangsykkel.
Har derfor ingen nevneverdig erfaring med hvordan de burde oppføre seg eller hva som kan være årsak til diverse elementære feil

Så vær så snille og bær over med min uvitenhet, hvis den skulle skinne gjennom

Jeg har som nevnt en 96' Heritage med gasser-Evo, og dermed manuell choke. Har lite erfaring med bruk av choke på sykkel før, men er bilmekaniker av yrke så har en hvis formening

Sliter litt med at sykkelen soter ned bakre plugg, og at den skyter med gjevn takt i bakre potte etter å ha stått på tomgang en liten stund. Når den først har begynt å skyte i eksosen, er den håpløs å kjøre uten choke. Da skyter den enda verre og slår også tilbake i gasser.
Den skyter også med choken på, men langt mindre.
Er det normalt at de surer til så fort? Og hvor lang tid vil det normalt ta for å oppnå normal motortemp, så man kan slå choke helt av?
Kan legge til at jeg driver med lappen om dagen, og derfor ikke får kjørt sykkelen så aktivt at det gjør noe. Har derfor blitt et par runder med stålbørste på bakre pluggen da den soter til. Og det er alltid bakre plugg, ikke fremre

Takker for svar og innspill

~Mr.E~