Retroboy wrote:Flott! takk for det.
Da vet jeg at det er lov å kjøre uten skjermer på min 81 modell, men hvilke alternativer har man da når det gjelder skilt og baklys?
De jeg har snakket med sier at baklys må stå midt på sykkelen, men det blir vanskelig uten bakskjerm!?
Ja, det sier seg jo selv.
Jeg er selv litt forvirret om sidemontert skilt er lovlig eller ikke.
Jeg viste en sykkel hos SVV i fjor sommer med sidemontert skilt og de maste veldig på at skiltet måtte midtmonteres.
I kjøretøyforskriften står det følgende om plassering av skilt:
§ 39-2. Generelt om plassering og antall kjennemerker
Plassering
2.
1.
Midten av kjennemerket skal være plassert så nær kjøretøyets midtlinje som mulig og må for kjennemerke bak ikke komme til høyre for kjøretøyets midtlinje. Plassering av kjennemerke bak i forbindelse med venstre baklysenhet godtas imidlertid. Kjennemerke skal ikke stikke ut utenfor kjøretøyets sidebegrensning.
Her er det altså helt klart åpent for tolkning. Så nær midten som mulig betyr jo på skjermen, men hvis det er lov å kjøre uten bakskjerm, skal skiltet stå så nærme midten som mulig og ikke stikke utenfor kjøretøyets sidebegrensning. Da er det vel lo å sidemontere skiltet på venstre side, bare det ikke stikker utenfor orginalt styre?
På alle kjøretøygrupper unntatt beltemotorsykkel skal kjennemerke være plassert vinkelrett eller tilnærmet vinkelrett på kjøretøyets lengdeakse og slik at bokstaver og tall står vertikalt eller tilnærmet vertikalt og er lett leselige. Det tillates et avvik på 30 grader oppover og 15 grader nedover fra vertikalplanet. Såfremt kjennemerkets øvre kant er høyere enn 120 cm fra vegbanen, tillates et avvik på 15 grader nedover fra vertikalplanet.
Videre står følgende:
§ 39-6. Plassering av kjennemerke på to- eller trehjuls motorvogn
1.
Kjennemerke skal være synlig i et område avgrenset av 4 plan gjennom kjennemerkets 4 sidekanter. Disse plan skal sideveis og utover danne en vinkel på minst 30° med bilens lengdeakse. Det øverste plan skal danne en vinkel på minst 30° oppover, målt i forhold til horisontalplanet, og det nederste plan må være horisontalt eller danne en vinkel nedover.
Det vil vel si at sidemontert skilt må plasseres ganske langt bak på sykkelen for å være synlig i 30 gradersområdet bak sykkelen?
Det er mulig å tolke dette på flere måter, men for å være helt ærlig så tror jeg ikke det vil bli godkjent med sidemontert skilt på motorsykkel.
Forøvrig står det følgende å lese om skjerming av hjul:
Kap. 32. Skjerming av hjul
§ 32-1. Generelt om skjerming av hjul
1.
Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for to- og trehjulede motorvogner eller for beltebil/beltemotorsykkel.
Noe mer om skjermer på motorsykkel finner jeg ikke. Kanskje noen andre kan henvise til paragrafen det står under?