Dette er vel hva forskriftene sier:
§ 39-7. Plassering av kjennemerke på to- eller trehjuls motorvogn
1. Kjennemerke skal være synlig i et område avgrenset av 4 plan gjennom kjennemerkets 4 sidekanter. Disse plan skal sideveis og utover danne en vinkel på minst 30° med bilens lengdeakse. Det øverste plan skal danne en vinkel på minst 30° oppover, målt i forhold til horisontalplanet, og det nederste plan må være horisontalt eller danne en vinkel nedover
Sidemontert skilt
Re: Sidemontert skilt
Freedom is very expensive.....
`08 FXDF
`08 FXDF
Bare skiltdetaljen på Lauge-sykkelen er en kostbar og nøysom affære. For å få det typegodkjent, måtte det gjennom TUV flere ganger før det ble godkjent av KBA det statlige tyske kjøretøys organ. Og det vil si som Lauge selv svarer, at monteringen er en del av typegodkjenningen.chrissenator wrote:Det må ha vert et spesielt grunnlag for den vrien, reglene fra biltilsynet er jo brutale og i utgangspunktet skal skiltet uansett på bakskjerm så hvordan de kan ende opp med omvendt problemstilling er veldig interresant, heri kan løsningen for flere av de som ønsker sidemontert skilt ligge.....Qonrad wrote:Hadde en times samtale med Uffe Lauge i fjor. Kom også inn på godkjent sidemontert skilt. På Lauge-sykkelene har de omvendt problemstilling...Her kan de ikke midtmontere, kun sidemontere....
Det hender jo av og til at biltilsynet bruker hodet i sine avgjørelser, det gjelder som oftest bare å hjelpe dem dem til å tro at de tenker helt selvstendig så går det seg gjerne til...
De sykler vi ofte snakker om her, er sykler som på et eller tidspunkt er blitt typegodkjent her i Norge. Og da med skiltet midt på sykkelen.
Så hvorfor har ikke Harley gjort den vrien. Antakelig fordi det ikke er noe problem i USA, da man ikke har et regelverk som omfatter sidemontering eller ikke.
Det går bra til slutt. Er det ikke bra, så er det ikke slutt.
Det går ann å få godkjent sidemontert skilt med litt velvilje fra tilsynet, hvis de mener det oppfyller reglene.
Da må skiltet trekkes ganske langt bakenfor akslingen på bakdekket, for at det skal kunne vises i en spesiel vinkel bakfra.
Men om man får godkjent dette, så krever tilsynet fremdeles midtmontert baklys på bakskjermen + refleks.
Og da syns jeg litt av vitsen med å flytte skiltet blir borte, når baklykta må stå igjen på bakskjermen.
Så jeg kommer til å fjerne det sidemonterte skiltet og flytte det til bakskjermen når den skal godkjennes.
Hvis jeg finner en pen løsning på baklys, blir skiltet flyttet tilbake senere en gang
Knut.
Da må skiltet trekkes ganske langt bakenfor akslingen på bakdekket, for at det skal kunne vises i en spesiel vinkel bakfra.
Men om man får godkjent dette, så krever tilsynet fremdeles midtmontert baklys på bakskjermen + refleks.
Og da syns jeg litt av vitsen med å flytte skiltet blir borte, når baklykta må stå igjen på bakskjermen.
Så jeg kommer til å fjerne det sidemonterte skiltet og flytte det til bakskjermen når den skal godkjennes.
Hvis jeg finner en pen løsning på baklys, blir skiltet flyttet tilbake senere en gang

Knut.
- JMHardcore
CBP selger Norges eneste typegodkjente chopper, Saxon Warlord,
Godkjent med sidemontert skilt...
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=28709084" onclick="window.open(this.href);return false;
De har liknende plassering som Lauge Jensen...
Kan være at dette er løsningen for flere med "fast avskiltningsbegjæring"
Godkjent med sidemontert skilt...
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=28709084" onclick="window.open(this.href);return false;
De har liknende plassering som Lauge Jensen...
Kan være at dette er løsningen for flere med "fast avskiltningsbegjæring"
- JMHardcore
Biltilsynet sier at: Man kan ikke henvise til en typegodkjenning fra en annen leverandør, for å få godkjenning for sidemontering.
Typegodkjenningen har leverandøren betalt mykje peng for, så gjelder kun den eksakte sykkeln.
Mulig løsning var, at man kunne fremvise sykkelen med forespørsel om sideplassering, og da ville man få et vedtak som man kunne klage inn for veidirektoretet.
Kan vel prøve å benytte denne 3 ukers klagefristen for å komme inn i systemet, og dermed prøve "Lauge Jensen" løsningen overfor veidirektoretet.
Typegodkjenningen har leverandøren betalt mykje peng for, så gjelder kun den eksakte sykkeln.

Mulig løsning var, at man kunne fremvise sykkelen med forespørsel om sideplassering, og da ville man få et vedtak som man kunne klage inn for veidirektoretet.
Kan vel prøve å benytte denne 3 ukers klagefristen for å komme inn i systemet, og dermed prøve "Lauge Jensen" løsningen overfor veidirektoretet.