Olje på 01 Big Twin

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Pip-Pip

Re: Olje på 01 Big Twin

Post by Pip-Pip »

chrissenator wrote:
aris wrote:Dette firmaet er det som lager oljen for Harley,dette er vist et vanlig bensin stasjons merke i Usa :? http://www.sunocoinc.com/site" onclick="window.open(this.href);return false;

Harley kjøper OEM olje, dvs på anbud - de stiller sine krav og når kravene er oppfylt er det prisen som avgjør valget og når avtalen er gjort sendes Harley embalasje til oljeprodusenten som fyller opp og distribuerer den ferske og "Genuine Harley Davidson original olje".
Skrev i en tidligere tråd ang. oljen som HD benytter at det er Sunoco som er produsent av Harleyoljen, ihvertfall foreløpig.
Her oppe i nord kjøper de (merkeverksted/forhandler) inn fat med Sunoco-olje som er merket med Harley, SAE 20-50, som blir benyttet når du har service/oljeskift hos dem.

Hvis ryktene taler sant, er det Sunoco som også produserer den oljen Biltema selger. Da skulle det vel ikke være så umulig at det kanskje er samme type olje, hvis man kjøper 20-50 olje der? Spørsmålet blir da hva man velger ved oljeskift: Kjøpe billig og gjøre jobben selv, eller få gjort det hos merkeverksted og betale "noe" mer?

Personlig kjører jeg nå på 20-50 olje fra Biltema, og har ikke merket noe galt. Jeg skifter uansett olje og filter etter ca. 4500 km, så da burde all olje som overholder krav fra produsent være tilstrekkelig.
D.I.L.L.I.G.A.F.
B.I.B.L.E.
Wibbo

Post by Wibbo »

Når begynte biltema å selge 20-50 olje ? Har du en link?
'99 Road King
'05 KTM 640 ADV
'90 Vespa PX 200
Toro

Post by Toro »

I fra Biltemas nettside.
Motorolje, mineral, Classic 20W–50
Mineraloljebasert motorolje spesielt velegnet for kjøretøy som kjøres hardt, f.eks. i løp, og for alle motorer som trenger en tykk olje, f.eks. veteranbilmotorer, innenbordsmotorer, slitte motorer etc. Gir et godt og stabilt oljetrykk. Ikke egnet i kulde (under -10 °C). Oppfyller følgende spesifikasjoner: ACEA A2/B2, API SJ/CF. 4 l.
01 Fat Boy stage 1 SEST
hd1450

Post by hd1450 »

http://translate.googleusercontent.com/ ... n0Q5Q66fOQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er en test av MC oljer, fra USA.

Les og lær :)
B.J

Post by B.J »

Wibbo wrote:Når begynte biltema å selge 20-50 olje ? Har du en link?
Her er link til oljen:

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... sic-20W50/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kjører også på denne, og har aldri merket noe "galt" Kjørte med HD sin olje tidligere, men fant ut at jeg skulle gi Biltema`s olje en sjans. Har ikke merket noen forskjell etter at jeg byttet :D Prisen er jo også hyggelig, så nå kan jeg jo i teorien bytte olje 3 ganger til samme pris som 1 med HD sin......

BJ
BJ
Tom Eikemo

Post by Tom Eikemo »

Kjører også på Biltema sin 20-50 olje, bruker også biltema sitt oljefilter til 79,90. Noen som vet om det er skikkelig kvalitet på disse filtrene? Hørte en som snakket om gjennomstrømningen i filter måtte være riktig, noen som har peiling???
Tom Eikemo
2004 FXSTBI Nighttrain
Guffen

Post by Guffen »

Ja, gjennomstrømmingen må være rett. Det har med partikkelstørrelsen som slipper gjennom. Jo tettere "nett", jo bedre filtrering men lavere gjennomstrømming forutsatt samme olje og pumpe.
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”