Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

User avatar
whitetrash
Posts: 8
Joined: 07 Dec 2010, 19:10

Re: Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

Post by whitetrash »

Holder til på Raufoss å sykkelen står i oslo traktene,men mulig jeg greier å lure med meg en tidligere harley eier jeg jobber sammen med..
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Re: Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

Post by Guffen »

Akkurat, ja. Selveste tettstedet, eller? Da ser jeg frem til at du får deg sykkel, så kan vi møtes utenfor Gydas og juge litt :-) Da er jeg nesten to kilometer hjemmefra.

Men det er helt sikkert noen i Oslo som stiller opp og hjelper deg med titting og vurdering.

Det går også an å spørre hvor sykkelen har fått service og reparasjoner, og så sjekke litt historikk på verkestedet.
User avatar
whitetrash
Posts: 8
Joined: 07 Dec 2010, 19:10

Re: Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

Post by whitetrash »

Sjølveste å sjølveste,neste hvertfall,kan nulle ut trip teller'n når jeg kjører forbi gyda på vei hjem fra jobb.

Ja,men det er nå for gæli å laste/plage helt uskyldige, ukjente mennesker med min uvitenhet å mangel på motorsykkel-dekk-sparke erfaring.. :roll:
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Re: Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

Post by Guffen »

Nei, det er nok ikke særlig for galt. Folk er interessert, folk hjelper og folk blir hjulpet. Jeg var på Kapp og så på en BMW som jeg ikke skulle ha, og det er vel mange som har bedrevet faglig titteassistanse.

Hvor i Oslo-området står sykkaln?
User avatar
whitetrash
Posts: 8
Joined: 07 Dec 2010, 19:10

Re: Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

Post by whitetrash »

Oslo var litt feil av meg å si oslo igrunn. Det viser seg nå (etter ett kart søk på gulesider) at det ligger utenfor oslo,vestby. Er ikke så kjent nedover den kanten jeg.
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 831
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

Post by mustang »

BikerEva wrote:Jeg har ikke noe servicehistorikk på min. Jeg nekter nemlig å betale 1500++ for et oljeskift på verksted, dermed har jeg ikke et eneste stempel i boken heller, selv om sykkelen har fått jevnlig pleie og sjekk.

Hvor mye kan det ødelegge om man IKKE bytter olje hvert år, om sykkelen er gått rett over 1000 km i året siden den var ny?
Hvis man får kvittering på kjøp av olje så kan man legge fram det. Det er ikke sikkert at det skjer noe med motor ved ikke å skifte olje, men jeg har erfaring med en snøfreser der jeg hoppet over et oljeskift fordi den var lite brukt den sesongen og dro igang en sesong til. Resultatet ble et smell og et svært hull i blokka. Kostnad: ny motor. \u/ Da koster et oljeskift lite i forhold til ny motor :err:
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Re: Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

Post by Guffen »

mustang wrote:
BikerEva wrote:Jeg har ikke noe servicehistorikk på min. Jeg nekter nemlig å betale 1500++ for et oljeskift på verksted, dermed har jeg ikke et eneste stempel i boken heller, selv om sykkelen har fått jevnlig pleie og sjekk.

Hvor mye kan det ødelegge om man IKKE bytter olje hvert år, om sykkelen er gått rett over 1000 km i året siden den var ny?
Hvis man får kvittering på kjøp av olje så kan man legge fram det. Det er ikke sikkert at det skjer noe med motor ved ikke å skifte olje, men jeg har erfaring med en snøfreser der jeg hoppet over et oljeskift fordi den var lite brukt den sesongen og dro igang en sesong til. Resultatet ble et smell og et svært hull i blokka. Kostnad: ny motor. \u/ Da koster et oljeskift lite i forhold til ny motor :err:
Var årsaken "Ikke byttet olje" eller "Ikke sjekket at det er nok olje, til tross for at den er gammel"? Jeg ser ikke helt for meg at brukt olje (og ikke OPPbrukt) kan forårsake slikt havari.
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 831
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

Post by mustang »

Guffen wrote:
mustang wrote:
BikerEva wrote:Jeg har ikke noe servicehistorikk på min. Jeg nekter nemlig å betale 1500++ for et oljeskift på verksted, dermed har jeg ikke et eneste stempel i boken heller, selv om sykkelen har fått jevnlig pleie og sjekk.

Hvor mye kan det ødelegge om man IKKE bytter olje hvert år, om sykkelen er gått rett over 1000 km i året siden den var ny?
Hvis man får kvittering på kjøp av olje så kan man legge fram det. Det er ikke sikkert at det skjer noe med motor ved ikke å skifte olje, men jeg har erfaring med en snøfreser der jeg hoppet over et oljeskift fordi den var lite brukt den sesongen og dro igang en sesong til. Resultatet ble et smell og et svært hull i blokka. Kostnad: ny motor. \u/ Da koster et oljeskift lite i forhold til ny motor :err:
Var årsaken "Ikke byttet olje" eller "Ikke sjekket at det er nok olje, til tross for at den er gammel"? Jeg ser ikke helt for meg at brukt olje (og ikke OPPbrukt) kan forårsake slikt havari.
Ikke byttet olje fikk jeg beskjed om av en som den gang hadde eget verksted for fresere , båtmotorer , gressklippere og alt annet som går med motor. Bytte olje hvert år er en liten kostnad isteden for å bytte motor.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

Post by Erlend »

Høres pussig ut. Oljebytte foregår jo normalt etter faste intervaller, X kilometer på bil/sykkel, X driftstimer på båt/gressklipper, ikke etter kalenderen. Kjører du bare til kirken på søndager med finvær og temperatur over 20° gir det seg selv at det fort kan gå noe tid mellom oljeskiftene. Uten at det egentlig skulle ha så mye å si.
Keep the rubber side down!
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

Post by BikerEva »

På bil og sykkel er det X km ELLER en gang i året, dersom man ikke kjører X km på et år.
Post Reply

Return to “Sportster”