Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

whitetrash

Re: Ny Harleymann og Sportster; Hva skal man se etter?

Post by whitetrash »

Tenkte jeg sku låne denne tråden litt,i stedet for å starte en helt ny om samme tema.
Har kikka på en sportster i det siste,som jeg antagelig ender opp med å reise å kikke på, det er en 2003mod som har gått i underkant 10tusen,hva skal jeg se etter? Har ikke eid eller handlet mc før så jeg er ganske lost på området,altså jeg har magefølelse å jeg ser jo om ting er hærja i stykker,men noe spesifikt jeg burde være obs på?
Sorry kkanst for at jeg knabber tråden din på denne måten,men håper på tilgivelse.
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015

Post by mustang »

Servicehefte er viktig og at det er byttet olje hvert år uansett kjørelengde.
kkanst

Post by kkanst »

whitetrash wrote:Tenkte jeg sku låne denne tråden litt,i stedet for å starte en helt ny om samme tema.
Har kikka på en sportster i det siste,som jeg antagelig ender opp med å reise å kikke på, det er en 2003mod som har gått i underkant 10tusen,hva skal jeg se etter? Har ikke eid eller handlet mc før så jeg er ganske lost på området,altså jeg har magefølelse å jeg ser jo om ting er hærja i stykker,men noe spesifikt jeg burde være obs på?
Sorry kkanst for at jeg knabber tråden din på denne måten,men håper på tilgivelse.
Hei

Denne kan du knabbe og låne alt du orker.. Det BLE sportster på meg i fjor høst. Jeg gikk for en 2006-modell da det var endel ting jeg ville ha med meg.. Dette bør du ha i bakhodet når du skal velge årsmodell sportster:

1986-Modell
Modeller etter -86 fikk den nye Evolution-motoren
Tiden med olje-lekkasjer var over med den nye motoren

1991-Modell
Clutchene ble forbedret.
Fikk 5-trinns kasse
XL883C eller XL53C Custom kom (metrisk kontra tommer)

1993-Modell
Alle sportstermodellene har fått beltedrift

1995-Modell
Ekstra avgift for sykler med økt effekt etter 95.

2004-Modell
Kom med gummiopphengt motor

2007-Modell
Injection ble standard

Som du kan se utifra oversikten, så er din 2003 sportster som du driver på se etter IKKE med gummiopphengt motor. Men skrudd rett i ramma. OG du har ikke innsprøytning.

Les forøvrig denne artikkelen, så bli du ikke dummere :)
http://www.mc-avisa.no/381297/?tx_ttnew ... 283b3db2f4" onclick="window.open(this.href);return false;

Lykke til :)
2001 1550 Deuce.
whitetrash

Post by whitetrash »

Service-historikk og oljeskift er notert mustang.

Kjekk link kkanst, den gummiopphengte motoren å innsprøytninga,har jeg ikke råd til er jeg redd :?
Jeg får evt kikke litt mer..tusen takk skal dere ha..
BikerEva

Post by BikerEva »

Jeg har ikke noe servicehistorikk på min. Jeg nekter nemlig å betale 1500++ for et oljeskift på verksted, dermed har jeg ikke et eneste stempel i boken heller, selv om sykkelen har fått jevnlig pleie og sjekk.

Hvor mye kan det ødelegge om man IKKE bytter olje hvert år, om sykkelen er gått rett over 1000 km i året siden den var ny?
whitetrash

Post by whitetrash »

Er litt enig med det du sier BikerEva,forstår godt folk som heller tar oljeskift o.l selv istedetfor å bruke 1500 kr på det.
Hvor vidt motor å drivverk tar no skade av å hoppe over et oljeskift når sykkelen gjennomsnittlig har godt 1000km i året,har jeg ikke no grunnlag for å uttale meg om.
Jeg må bare stole på vedkommende hvis serviceheftet er "tomt" å han sier at det er skiftet olje før hver sesong,men vis sykkelen bærer preg av generelt godt stell er jeg så godtroende at jeg tenker; "puhhf,hvorfor drite i oljeskift da liksom"

Hvor langt kjører man imellom hvert belt skift forresten? regner med at det må skiftes med jevne mellomrom.
Svima

Post by Svima »

Jeg ville sett over at den ser så hel, pen og velstelt ut som en godt holdt 2003-modell bør se ut. Alt bør virke!
Spør om det er gjort noe med den - a la ombygging el - og om dette er gjort av fagkyndige, evt dokumentasjon. Og at det er gjort på en grundig måte, at alt som bør gjøres i forbindelse med jobben er gjort slik at sykkelen fungerer godt.
Spør om det er andre ting du bør informeres om.
Sjekk heftelser...
Kan alltid være kjekt å ha med en som har erfaring med sykler, kanskje aller helst hd som kan høre om motor er frisk og som vet hva man bør sjekke.
Prøvekjør så sant du kan. Magefølelsen skal være svært god for å droppe prøvekjøring... :)
/ Svima
BikerEva

Post by BikerEva »

Belten skal vel holde 40-60.000 eller noe, dersom det ikke skjer noe ekstraordinært? Lengre levetid enn kjede+drev ihvertfall, de har jeg byttet en del av på tidligere sykler.
whitetrash

Post by whitetrash »

Svima: prøvekjøring blir muligens noe vanskelig i et par mnd til men kan jo starte opp å høre motor igang. Om jeg får med meg noen vet jeg ikke,men får forhøre meg med noen som kanskje kan passe til beskrivelsen.

BikerEva: da er ikke det noe å tenke på med det første.
Guffen

Post by Guffen »

Fortell hvor du holder til, og skal se på sykkel. Det er sikkert noen som vil være med å hjelpe deg å sparke i dekk og prute.
Post Reply

Return to “Sportster”