1" belt contra 1 1/8"

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
Qonrad

1" belt contra 1 1/8"

Post by Qonrad »

Har nå alt ute og skal skifte belten. Noen som har erfaringer med 1" belt, tenker da på styrke og holdbarhet. Har 1 1/8" i dag men det er såvidt klaring mellom hjul og ramme. Ønsker litt mere "space"
Det går bra til slutt. Er det ikke bra, så er det ikke slutt.
harleymann

Re: 1" belt contra 1 1/8"

Post by harleymann »

1" belter ryker mye lettere og med tanke på hvor mye arbeid det er å bytte belt hadde jeg nok heller sett på muligheten til å forsatt brukt 1 1/8" beltet som er mye sterkere.

Knut
Qonrad

Post by Qonrad »

Takker Knut....Never chance a winning team.... :D Da blir det forsatt 1 1/8" samt spart en ny pulley.
Dag Reinfjell

Post by Dag Reinfjell »

Hei.
Jeg kjører selv med 20mm belte på Deuce'n min og har ikke hatt noen problem. Har også en kompis som har samme belte på en Softail med Ultima 124 motor på 140 HK. Heller ikke han har hatt problemer.
HD bruker jo 20mm belte på mange modeller, så selv en så smal belt er antagelig sterk nok i massevis? Har dessuten lest flere steder at 20mm beltet er 30% sterkere enn originabeltet pga mer moderne konstruksjon og materialvalg ???
På min sykkel er den innerste styreflensen på pullyen skrudd på, så jeg skrudde den bare av og dreide ned pullybredden. Spacet deretter ut pullyn slik at jeg fikk ønsket klaring til dekk og svingarm.
Qonrad

Post by Qonrad »

Hei Dag.
En kammerat av meg satte på en forsterket 1" HD belt ifjor, men klarte å rive den pga av en lang skrue. Han går nå over til kjede. Tenkte jeg skulle følge litt med på den, men det utgår som sagt.
Vet du hvor langt disse 1" beltene har gått.
Dag Reinfjell

Post by Dag Reinfjell »

De beltene vi kjører med er kun 20mm brede, ikke 1". Jeg har bare kjørt ca. 450 mil med dette beltet, så jeg vet ikke noe om holdbarheten over tid. Kompisen min har nok kjørt enda mindre, men har gasset ganske friskt med monstermotoren sin uten at beltet ser ut til å ha tatt noen skade.
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”