Punktering med et tungt beist..

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
Post Reply
Wibbo

Punktering med et tungt beist..

Post by Wibbo »

Hypotetisk spørsmål: Du (jeg) er ute og kjører alene over valdresflya/golsfjellet/road of bones/nepal eller en annen plass uten mobil dekning.
Så punkterer bak dekket, det er en spilefelg med innerslange, så gummi makk kan ikke brukes.. hjulet må av !

Har selvfølgelig med reserveslange, lappesaker og dekkspaker..

Noen som har vært i denne situasjonen og klart å få av bakhjulet på en touring sykkel uten bruk av jekk, bare ting en finner langs veien som steiner, fjøler eller skilpadde skall ?
:shit:

Beistet
Image
'99 Road King
'05 KTM 640 ADV
'90 Vespa PX 200
Messiah

Re: Punktering med et tungt beist..

Post by Messiah »

Vurdert Naf-veihjelp(Europadekning)? De syklene der er jo svintunge......blir noe annet med Sportsteren som man klarer å løfte opp på en pilskasse etc på egenhånd..........veihjelp eller tren til Strongman?
Tjurrupyntn Karsk Å Køstøm
89` Hugger , soinnskrudd, sliten å schtøgg.
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger

Post by Erlend »

Wibbo wrote:Hypotetisk spørsmål: Du (jeg) er ute og kjører alene over valdresflya/golsfjellet/road of bones/nepal eller en annen plass uten mobil dekning.
Så punkterer bak dekket, det er en spilefelg med innerslange, så gummi makk kan ikke brukes.. hjulet må av !

Har selvfølgelig med reserveslange, lappesaker og dekkspaker..

Noen som har vært i denne situasjonen og klart å få av bakhjulet på en touring sykkel uten bruk av jekk, bare ting en finner langs veien som steiner, fjøler eller skilpadde skall ?
:shit:
Her blir det nok enten å legge ut på vandring, eller å forsøke å gjøre seg nytte av det lille man husker om vekstangprinsippet fra fysikktimene på skolen. Men det jeg virkelig lurer på er hvorfor du ikke tok med deg en jekk i det hypotetiske verktøysettet ditt, når du likevel tok med lappesaker, reserveslange og dekkspaker?
Keep the rubber side down!
Dude

Post by Dude »

Tja, hva med en sånn en : http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... gory=10066" onclick="window.open(this.href);return false;

Muligens ikke sterk nok til en tung HD, men det er vel fullt mulig å lage noe i denen duren..
Freedom is very expensive.....
`08 FXDF
Coldman

Post by Coldman »

Kan ikke helt se for meg samme framgangsmåte som for Wyatts sykkel i Easy Rider. Men med litt kreativitet går det meste. Et par vågmater finner man som regel i naturen.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Wibbo

Post by Wibbo »

Lappesaker,innerslange og dekkspaker er IKKE hypotetiske verktøy.. Har kjørt offroad sykkel en del år og punktering er noe en må regne med.Rammejekk i sideveska er heller ikke noen god løsning 15 kg i tillegg til bagasje for to personer.
Tviler på om slike "stang" jekker en kiler under baksvingen får bakhjulet høyt nok opp til å få det ut mellom svingarm og bakskjerm... spørs vel om jiffy støtta takler å ha så mye vekt på seg og.

Worst case scenario (nynorsk..) er kanskje å legge sykkelen forsiktig ned på høyre side, dra ut aksling, lirke av drivrem og dra hjulet ut.
'99 Road King
'05 KTM 640 ADV
'90 Vespa PX 200
Svima

Post by Svima »

Mulig jeg er på viddene nå, men sånn jeg ser det så er det tre alternativer; dekkskum (el. likn.) en telefon til NAF, eller eventuelt et reservehjul på toppboksen (dersom du finner en metode for dekkskift) :p
/ Svima
viking

Post by viking »

Been there, done that!
Hva er problemet?
Finn deg en stein, eller flere, som du kan legge under ramma, la sykkelen stå på sidestøtta og bikk den over mot venstre. Putt steinene under ramma på høyre side og se hvordan det går når du slipper den ned igjen. Man trenger steiner under begge rammerørene for at sykkelen skal stå stødig, så da er det bare å bikke sykkelen fram og tilbake og plassere steiner under ramma til hjulet er fritt fra underlaget og du kan skru det av.
Men, det betinger jo at du er sterk nok til å bikke sykkelen litt over når den står på sidestøtta.
Jeg og Tor har gjort det ett par ganger, men sammen med en av thaivennene dine har du kanskje ikke kraft nok til å fikse det..... Jeg og Tor fikser det alene!
Kjør som om enhver bilist er en elg! "Gammelt vikingordtak!"
Post Reply

Return to “Chassis”