Nå ble jeg forvirret. Jeg som trodde jeg hadde funnet den enkle løsningen, nemlig å følge boka. Ny olje før vinterlagring og eller følge intervallene.takamine4 wrote:chrissenator. Siden du også har erfaring/vett mye onm olje, vett du også at motoren har den største slitetiden før motoren er varm.
pluss at ved bruk av god olje, annbefaler også oljeprodusentene å bytte på våren, for at du skal starte den opp med ny olje.
Hvis en tenker på sur olje som står i motoren hele vinteren, kan en også tenke på hvor mye olje er det egentlig i motoren i det hele tatt? (altså ikke i oljetanken (ok tc da)
Bør man altså skifte olje om våren også?
På min er det forresten ikke egen oljetank. Om man nå skulle være redd for sur olje, kunne man jo bare tappe av olja før vinterlagring... fordi mesteparten altså er i tanken... men så enkelt er det vel ikke? Det vil jo ligge sur olje i lagre mm om man tømmer tanken aldri så mye. Så da akter i alle fall jeg å skifte til ny olje før vinterlagring - og kjøre meg en runde slik at jeg får blanda ut den gamle dritten skikkelig. Jepp, jepp.