Rustne skruer
Rustne skruer
Jeg har en sportster som jeg kjøpte ny for litt under et år siden. Da byttet jeg sete, satte på sissybar og bagasjebrett. Det vil si, det var verkstedet på LazyBoyz som gjorde det for meg. Nå har skruene de brukte begynt å ruste. Er ikke det fryktelig tidlig? Når MC-en er hjemme, står den alltid i garasje, men klart, noe kjøring i regnvær har det jo blitt. Kan jeg forlange at LazyBoyz bytter ut skruene med syrefaste, eller er dette "normal" slitasje?
Re: Rustne skruer
De skrune du nevner er rustne på 90% av syklene. Det er i alle fall min observasjon.
Årsaken er enkel: Skrune er ekstra trange pga krommen, så det skal stor kraft til for å skru dem inn. De er enkelt sagt, drittreige. Legger man da ikke noe mellom umbrakonøkkelen og skruen, går det garantert hull på krommen og rusten kommer.
Jeg fikk sissy-feste montert før jeg hentet sykkelen ny og etter 3 uker var rusten der. Kjøpte meg nye skruer som jeg olja godt før jeg skrudde dem i (normalt ville jeg vel heller brukt locktite). I tillegg la jeg noe tynt lerretsstoff mellom umbrako og skrue. Det har holdt i 3 sesonger - ganske enkelt fordi det ikke er hull i krommen.
Håper Lazy gir deg nye skruer. I motsatt fall kan du fjerne rusten og kline på blank neglelakk. Det holder ganske lenge.
Årsaken er enkel: Skrune er ekstra trange pga krommen, så det skal stor kraft til for å skru dem inn. De er enkelt sagt, drittreige. Legger man da ikke noe mellom umbrakonøkkelen og skruen, går det garantert hull på krommen og rusten kommer.
Jeg fikk sissy-feste montert før jeg hentet sykkelen ny og etter 3 uker var rusten der. Kjøpte meg nye skruer som jeg olja godt før jeg skrudde dem i (normalt ville jeg vel heller brukt locktite). I tillegg la jeg noe tynt lerretsstoff mellom umbrako og skrue. Det har holdt i 3 sesonger - ganske enkelt fordi det ikke er hull i krommen.
Håper Lazy gir deg nye skruer. I motsatt fall kan du fjerne rusten og kline på blank neglelakk. Det holder ganske lenge.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Re: Rustne skruer
Takk for tipset. Jeg ble ganske forskrekket da jeg oppdaget rusten. Det vil si, det var ikke en gang jeg som oppdaget den, men en hyggelig trailersjåfør som jeg kom i prat med på en MC-tur i går.Coldman wrote:
Håper Lazy gir deg nye skruer. I motsatt fall kan du fjerne rusten og kline på blank neglelakk. Det holder ganske lenge.
Re: Rustne skruer
Di eneste som duger er rustfrie syrefaste skruer da er du kvitt problemet for godt .
GRIP DAGEN FØR DEN TAR DEG 99%
Re: Rustne skruer
Det var flott service hos LazyBoyz. De byttet skruene uten noen diskusjon. Formaningene fikk jeg først etterpå. Da fikk jeg opplyst at det står i serviceheftet at MC-en må blåses tørr etter vask, ikke bare tørkes. Det for å unngå at det skal ligge igjen en vanndråpe som lager rust. Godt mulig det står i heftet, jeg leste gjennom det da jeg kjøpte sportsteren, men har ikke tatt det frem siden.
Men en ting er sikkert: Da jeg var på "Damenes Aften" i vår, og de gikk gjennom vask og stell av MC-er, så ble det ikke sagt noe om å blåse tørr syklene. Jeg er uansett svært fornøyd med at Fenris igjen er rustfri, og gode tips er alltid velkomne.
Men en ting er sikkert: Da jeg var på "Damenes Aften" i vår, og de gikk gjennom vask og stell av MC-er, så ble det ikke sagt noe om å blåse tørr syklene. Jeg er uansett svært fornøyd med at Fenris igjen er rustfri, og gode tips er alltid velkomne.
Re: Rustne skruer
Krom ruster ikke.
Mulig det står noe om "blåse tørr" i serviceheftet på min, men den er det jo bare en tilfeldighet at jeg har. I brukermanualen som følger med sykkelen, står det ikke et ord om blåsing.
Man bør selvfølgelig tørke godt etter vask osv. Jeg bruker løvblåser. Det er kjapt og effektivt. Synes likevel ikke det var nødvendig å gi deg formaninger fordi årsaken til rusten altså er at krommen er skadet og at jernet under ruster. Når de lager rustfritt stål, er krom en av ingrediensene, nettopp fordi det ikke ruster.
Samma det... fint at du fikk det fiksa.
Mulig det står noe om "blåse tørr" i serviceheftet på min, men den er det jo bare en tilfeldighet at jeg har. I brukermanualen som følger med sykkelen, står det ikke et ord om blåsing.
Man bør selvfølgelig tørke godt etter vask osv. Jeg bruker løvblåser. Det er kjapt og effektivt. Synes likevel ikke det var nødvendig å gi deg formaninger fordi årsaken til rusten altså er at krommen er skadet og at jernet under ruster. Når de lager rustfritt stål, er krom en av ingrediensene, nettopp fordi det ikke ruster.
Samma det... fint at du fikk det fiksa.

Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Re: Rustne skruer
Løvblåser? Selv blåser jeg Dozer'n tørr ved å kjøre en tur.
Keep the rubber side down!
Re: Rustne skruer
Ja, men nokka må æ jo bruk løvblåsern te.Erlend wrote:Løvblåser? Selv blåser jeg Dozer'n tørr ved å kjøre en tur.

På grunn av størrelsen e han uægna som leketøy i nattbordsskoffa. Og dær e det førræsten allerede fullt... drill, tapetkniv, ju næim it.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Re: Rustne skruer
Jeg VIL ikke vite...Coldman wrote:Ja, men nokka må æ jo bruk løvblåsern te.
På grunn av størrelsen e han uægna som leketøy i nattbordsskoffa. Og dær e det førræsten allerede fullt... drill, tapetkniv, ju næim it.

Keep the rubber side down!