motor startet men stoppa brått

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
andyharley

motor startet men stoppa brått

Post by andyharley »

Hei. Har en 883/1200 99 evo XLC. Startet opp idag. Den startet på 1. forsøk, og bestemte meg for å sjekke olja (rett etter oppstart, med choke og kald motor). Da stoppa den tvert. Nektet og starte tross flere forsøk. På ett par av forsøka tente den, men stoppa like brått. Lot den så stå urørt ett par minutter, og da var alt som før igjen: den starta lett. Noen forklaring på hva som skjedde? Mistet den oljetrykk el noe? De gangene jeg har sjekket olja på varm motor, og med motor i gang, har jeg opplevd at den har hatt lyst til å stoppe. Jeg merker at turtallet begynner å synke, men det tar seg opp når jeg setter i oljepinnen igjen. Skal dog sies at tomgangen min er satt lavt, slik at den såvidt går rundt på varm motor, slik en HD skal :err:
Håper på svar, er nyskjerrig! :lol:
Coldman

Re: motor startet men stoppa brått

Post by Coldman »

Det høres rart ut, men hva vet jeg... :roll:

Samtidig høres det rart ut at du sjekker olja mens motoren er i gang. Får du riktig avlesning da?

Apropos tomgangsturtall: Mulig det er ok på din modell, men ikke alle motorer har godt av å så vidt tusle rundt på grunn av at oljetrykket kan bli veldig, veldig lavt.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
andyharley

Post by andyharley »

Hei Mr Coldman og takk for svar. Liker å sjekke om det er noe olje på tanken før jeg kjører, men bør jo ikke gjøre det når den går. Selve peilingen pleier jeg å ta på varm motor. Nei, det er vel ikke det store å la den gå for sakte, men syns det låter mye fetere framfor at den går så fort at det høres ut som choken er på. Men det finnes vel en mellomting :err:
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015

Post by TCB »

Du må ikke sjekke motoroljen mens motoren går.
Da får du ikke målt nivået på oljen riktig.
Motoroljen bør ha normal arbeidstemperatur når den sjekkes, f.eks etter en liten kjøretur.
Og da må du stoppe motoren og vente ca 5 min til oljen har seget ned i bunnpannen.

Hovedsaken er at all oljen ligger i bunnen av motoren når du måler.
På FLT og Dyna modeller skal den peiles mens sykkelen står på støtten.
På Softail og XLH skal sykkel stå rett opp.
F.eks at du sitter på sykkelen for å holde den i oppreist stilling mens du peiler.
Dette gjelder iallefall for 1995 modeller, det kan være mulig med andre måter for andre årsmodeller.
Men hvis motorene er de samme, bør det være likt.

Knut.
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015

Post by TCB »

Det kan også være en oljetrykksbryter som gjør at motoren stopper.
Når motoren går og du tar ut peilepinnen, mister motoren noe av oljetrykket inne i motoren ut gjennom peilepinnehullet.
Dette gjør at styringen (hjernen) til motoren tror det er noe galt med oljetrykket på motoren.
Og den slår da av tenningen, for å unngå at motoren blir ødelagt p.g.a dårlig oljetrykk.

Knut.
Coldman

Post by Coldman »

TCB wrote:Det kan også være en oljetrykksbryter som gjør at motoren stopper.
Når motoren går og du tar ut peilepinnen, mister motoren noe av oljetrykket inne i motoren ut gjennom peilepinnehullet.
Dette gjør at styringen (hjernen) til motoren tror det er noe galt med oljetrykket på motoren.
Og den slår da av tenningen, for å unngå at motoren blir ødelagt p.g.a dårlig oljetrykk.

Knut.
Så vidt jeg vet er det bare en bryter ifbm oljetrykk - og den er ene og alene til kontrollampa. Den bryter jordinga når det ikke er trykk.
Og vi kunne starte naboens sykkel (2005 Sportster) etter at all olja var tappa av.
Coldman
andyharley

Post by andyharley »

Siste nå var at den stoppa i fart, så gudene vet hva det kan være. Sendte denne til lokal HD verksted, og de trodde kanskje det var coil el tenningsmodulen som var gåen. Sistnevnte kunne slutte å funke på varm motor hadde de blant annet opplevd. Noen her på forumet som har opplevd liknende/tips?

Hei !
Spm vedr xlc 883/1200 1999.
Vært litt rar oppførsel i det siste.
Forrige uke, startet den som vanlig, men stoppet brått. Var helt umulig å starte, prøvde flere ganger. Prøvde igjen etter ti minutter. Bingo. Startet og kjørte en halvtime uten problemer.
Idag startet den som vanlig, og kjørte en grei tur. Stoppet og fyllte bensin på varm motor, etter 2 km da, stoppet den (i fart).
Hell i uhell, var dette hjemme så fikk trillet den hjem.
Ville ikke starte hjemme heller. Ventet 15 min, så startet den. Rusla litt en god stund på tomgang(5-6 min), før den stoppa av seg selv. Startet den igjen, og gikk litt på tomgang før den stoppet. Etter dette har det gått dårlig, startet inne i mellom, men når den gjør det, stopper den like brått igjen.(kan tenne med ett brøl, og så stoppe). Lukter bensin, så virker som den får nok... de gangene den starter, starter ikke på 1. forsøk lengre, den er tungstartet!)

Har dere noen tips?
Hadde håpet jeg kunne ventet med service til våren, men ikke veldig sugen på å sette den bort i tvilsom stand heller. Virker ikke som det går å kjøre den opp på egen maskin heller.
Jan-Ivar

Post by Jan-Ivar »

hvis den har elektroniks tennings kan det rett å slett være tenninsg modulen som verkstedet sier.

det er et kjent fenomen på biler at det som der kalles en svinghjuls giver kutter tenningen når et blir varmt. problemet er rett å slett at metarialet uyvider seg ved varme. når giveren får en vis tempratur og materialet utvider seg får man en glipp kontakt i giveren.
når så temperaturen synker noe vil materiale trekke seg sammen og man får igjen kontakt.og motoren starter. etter en kort tid hvor varmen nok engang har kommet opp til det nivpet hvor materialet utvider seg for mye skjer det igjen.

har en kompis som sleit med denen typpen problem på en gamal Shovelhed som han hadde montert DYNA S tenings anlegg på.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Sharpeye

Post by Sharpeye »

Coldman wrote:Og vi kunne starte naboens sykkel (2005 Sportster) etter at all olja var tappa av.
Hørtes ikke helt sunt ut akkurat det der :shock:
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.

-97 Heritage FLSTC-
Coldman

Post by Coldman »

Sharpeye wrote:
Coldman wrote:Og vi kunne starte naboens sykkel (2005 Sportster) etter at all olja var tappa av.
Hørtes ikke helt sunt ut akkurat det der :shock:
Vel, vi lot den ikke gå selvfølgelig. Bare noen omdreininger for å få ut litt mer olje. Det tar ikke en motor skade av. Lagre mm vil jo ikke tørre selv om tanken er tom for olje.
Coldman
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”