Kjøp av XLCH 1000 -82 modell

kkanst

Kjøp av XLCH 1000 -82 modell

Post by kkanst »

Hei

Går å vurderer å kjøpe en XLCH 1000 -82 modell. Sykkelen ser forholdsvis strøken ut, og jeg vet mer eller mindre at det er en velholdt sykkel fra sikre kilder.

Men hva burde jeg vite ved kjøp av en slik? Er det cons/pros verdt å tenke på? Har aldri hatt HD før, og dette vil da bli min førstegangssykkel...
2001 1550 Deuce.
Lariat

Re: Kjøp av XLCH 1000 -82 modell

Post by Lariat »

Eg skal vel ikke gi deg så mange gode råd siden eg har ikke gjort så mange gode kjøp når det gjelder sykkeler men en slik sak trenger kjerlighet og omtanke den er snart veteran og er ikke ny på noen måte .
Eg har en 1980 xlh med 1984 motor den er min hobby for det holder ikke med å kunn kjøre du må vedlikeholde den mer en med en nyere hd og ja gud forby men japser huff for et ord lol , eg ville ha kjøpt den eg ville ha! uansett råd fra andre men det er ikke altid lurt eg vet at disse sykklene som du henviser til er forholdsvis stive i pris siden den er bygget for fart og ikke solberg fart lol .
Er du genuint inntresert i en jernsportser med futt er det klart den som funker fortest når den er i orden men prisen er jo avgjørende di ligger gjerne rundt 100 flak med en xlch mens en xlh ligger fra 50 til 25 lapper i samme årsklasse så ja det er valgets kval men er du mann kjøper du den du liker uansett he he he uansett lykke til med kjøpet og la det mer en gjerne bli en hd :)
GRIP DAGEN FØR DEN TAR DEG 99%
kkanst

Post by kkanst »

Mye "lol" her :p

Dette er en XLCH som sagt. Og prisen på den er satt til 40.000,- Men jeg sitter på gjerdet å venter. Forhaster meg ikke...
2001 1550 Deuce.
Lariat

Post by Lariat »

kkanst wrote:Mye "lol" her :p

Dette er en XLCH som sagt. Og prisen på den er satt til 40.000,- Men jeg sitter på gjerdet å venter. Forhaster meg ikke...
prisen er da i utgangspungtet fryktelig billig lol
BikerEva

Post by BikerEva »

Uten at jeg skal utgi meg for å være ekspert eller å ha statistisk dekning for mine argumenter, ville jeg nok lagt litt mer penger i kjøpet og heller fått noe nyere og mer driftssikkert, dersom du vil kjøre og ikke stå og skru...
70302boss

Post by 70302boss »

BikerEva wrote:Uten at jeg skal utgi meg for å være ekspert eller å ha statistisk dekning for mine argumenter, ville jeg nok lagt litt mer penger i kjøpet og heller fått noe nyere og mer driftssikkert, dersom du vil kjøre og ikke stå og skru...
Enig med Eva
40000,- er i utgangspunktet mer enn nok for en gammel jernsportster hvis den ikke er i spesielt god stand.
Du får jo en 99-03 1200 konvertert sportster for 70-90000,-
Og fra midten av 90tallet for rundt 60000,-
Den du eventuelt kjøper for 40k koster deg fort 60k med litt reparasjoner.
hvar

Post by hvar »

Mine erfaringer stemmer med mye av det som blir sagt over her. Min første (og eneste) sykkel er en jernsportster. Den var i ganske dårlig stand når jeg kjøpte den, så jeg visste at det ville bli en del arbeid. Sånn sett ble den kjøpt som en hobby, men målet er fortsatt at jeg skal kunne ta den ut på litt lengre turer.

Jernsportster er vel kanskje noe man kjøper/kjører med hjertet, og ikke hjernen ;)

Denne linken viser i alle fall at det er mulig, selv om jeg nok aldri kommer så langt ;)
http://www.xlforum.net/vbportal/forums/ ... p?t=352787" onclick="window.open(this.href);return false;

En annen ting som må nevnes er jo at Ironhead-motoren er fantastisk rå! :D
kane

Post by kane »

Som med alt annet her i verden kan du ha både flaks og uflaks med det du handler. Jeg har opplevd begge deler med mine 2 jernsportstere.

Den første jeg kjøpte var nok en tikkende bombe og jeg hadde altfor lite greie på sykkel da jeg kjøpte den så den har stort sett stått og blitt skrudd på mye mer enn den har blitt kjørt :( Siden den begynte å tulle har den ikke blitt kjørt lengre enn 5 mil uten at jeg visste at jeg kunne ringe noen med varebil eller henger så jeg kom meg hjem igjen hvis noe skulle skje.

Den neste derimot var et skikkelig godkjøp. Den ble kjøpt fordi motoren til den andre aldri kom igjen fra overhaling og jeg var lei av å kjøre lånt 2-takter hver gang jeg hadde lyst på en sykkeltur.
Den har sålangt gått 7000 km i mitt eie og det eneste tullet som har vært med den er selvpåført (feil dyse i den nye gasseren jeg satte på gjorde at den fikk altfor mye suppe og gikk dårlig, startvansker osv). Utover det får jeg meg en liten girkasse jobb til vinteren siden skiftergaffelen begynner å bli slitt så den er vanskelig å få i, og hopper ut av første ved pådrag. Dette er greit å sjekke før ev. kjøp. Selv med girkasseproblemet har jeg ingen betenkligheter med å dra av gårde på en 20-30 mils søndagstur alene med kun enkelt verktøy i veska.

Ellers er det vel ikke noe spesielt å sjekke på en jernsportster i forhold til en evo. Når du vel har kjøpt den bør du uansett gå over hele sykkelen med tanke på at den uansett ikke er yngre enn 25 år og at den sikkert har hatt både kyndige og ukyndige eiere som har "fikset" både det ene og det andre i årenes løp. I tillegg vet du som regel ingenting om når den fikk ny olje i motor og primær, filter, bremsevæske, gaffelolje osv.
Mitt beste tips er: Ta en lang prøvetur hvis du er usikker på noe som helst ved sykkelen.
Funker den greit uten feilslag, unormale ulyder (det er massevis av normale ulyder så derfor er det greit med en lang prøvetur), slakk i svingarms-, styre- og hjullager? Drar den godt fra bunn av og helt opp, virker bremsene, er motor, gir/primær uten store oljelekkasjer, er alle skruene i og rundt motoren på plass (hvis ikke mistenk strippa gjenger), funker alle lys, speedo, varsellamper som de skal? Sjekk pluggene før du prøver den og hvis de er nye er det veldig viktig å sjekke dem igjen når du kommer igjen (har den noe som helst problem med forbrenninga vil du mest sannsynlig ikke merke noe til det på en prøvetur hvis det er helt nye plugger men du vil se om de ser annerledes ut enn da du dro)

En grei ting å huske på er at han du kjøper sykkel av ikke vil ha den lengre. Den dagen han la ut sykkeln for salg var kjærligheten borte og han har mest sannsynlig allerede da gått videre i livet. Kun normalt, påkrevd vedlikehold utføres sånn at sykkelen faktisk skal være salgbar.
Du derimot har nettopp fått deg en ny flamme og vil selvfølgelig at hun skal ha det bra så hun ikke lager trøbbel for deg lengre ned i veien ;) Det du gjør med sykkelen din gjør du for deg og ikke fordi forrige eier ikke har gjort det.

Dette ble et vesentlig lengre innlegg enn jeg hadde tenkt meg så vi runder bare av med å si:
Har du tenkt å bruke den lokale HD sjappa til å serve sykkelen din kjøper du deg en evo. Er du intressert i sykkel og vet opp-ned på et pipesett kjøper du en jernsportster. Gleden ved å kjøre en velfungerende Ironhead er så langt i fra en kjønnsløs evo som du kan komme :)
kkanst

Post by kkanst »

Dette var et svært godt og utdypende svar. Takker så meget. Veldig informativt. :)
2001 1550 Deuce.
Lariat

Post by Lariat »

Eg mener jernsportserene har et ufortent dårlig rykte og det er som regel folk som aldrig har eid en som klager mest :shock:

Eg kan med hånden på hjertet si at eg kjører en jernsportser den starter altid den går altid og ja den lekker olje altid men den for meg dit eg vil bare eg steller med den slik den vil og slik behandling må en regne seg på en veteran uansett hvilke model og fabrikant . en kjøper ikke en 30 år gamel sykkel for at det er den mest driftsikkre sykkelen da går en i en annen butikk og tar ut en ny sak eller nesten ny og ikke en gamel sliter som en jernsportser er og ja om du vil sette deg lit inn i hvordan en såre enkel motor fungerer kan du overhale den til noen kroner og nei det er ikke dyre deler til den det er tull !! som noen sprer om en følger lit med på ebye så kan en kjøpe billige deler like billige eller enda billigere en til større hder for uten om vist du har en late 84 - 85 model da har du harlyenes dyreste laddesystem som er noe drit di prøvde ut som ble fast på evoen men det er fint når det funker .
Post Reply

Return to “Sportster”