Vis Fingen med Følelse!

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
Post Reply
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Vis Fingen med Følelse!

Post by mustang »

Er det mulig at jeg nå kan bli kvitt vibrasjoner i styret på min Sportser??? thewave: Hvor får man kjøpt disse?.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Vis Fingen med Følelse!

Post by chrissenator »

mustang wrote:Er det mulig at jeg nå kan bli kvitt vibrasjoner i styret på min Sportser??? thewave: Hvor får man kjøpt disse?.
Hvilken årsmodell har du?.

På tross av at det er en HD så er det utover normale motorvibrasjoner mange årsaker til at det rister i styret.. Har du en pre 04 så er det en del greie ting å sjekke, 04 og oppover så er det litt andre ting å sjekke - best å finne den rette årsaken før kjappe nødløsninger..
Før brukte man gjerne å fylle bly haggel i styret og det tok av for ganske mye vibrasjoner.

Å ettersjekke motorfeste, riktig stramming på belt, justere primæren kan gjøre underverker på en sportster..
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Vis Fingen med Følelse!

Post by chrissenator »

takamine4 wrote:
kjappe nødløsninger..
Før 2004 var ikke blokken festet med gummi på sporstere, så hvordan det blir en kjapp nødløsning??? er vel heller den billigste og mest fornuftige metoden.
Billig løsning ja, men fornuftig kan jeg ikke si meg enig med - å finne den reelle årsaken til problemet og utbedre feil ner den fornuftige og riktige metoden.

Ser du nevner det ikke var gummi oppheng før 2004, det er også årsaken til at det er litt forskjell på hvordan en skal bli kvitt virbasjonene på Sportstere.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Vis Fingen med Følelse!

Post by chrissenator »

Det jeg skrev til Mustang er enkle kjente og velbrukte metoder for å få bukt med en del av vibrasjonene på Sportstere, i den sammenheng er det mitt innlegg er skrevet.
Hvis det er store kraftige vibrasjoner utover normalt bør årsaken til vibrasjonene lokaliseres og utbedres, er det de normale vibrasjonene som er i en sportster så er ikke de av en karakter som sliter ut "fingeren" det gjelder også for pre 2004 modeller..

Hvis man konsekvent finner ettermarkeds produkter for å bøte på problemer kan mye gale skje før en innser det som er den egentlige årsaken og heldigvis så er det enkle ting å sjekke på Sportstere - det går under normalt vedlikehold og ettersyn.
Det er ikke min intensjon å avskrive produktet du viser til som søppel Takamine, men jeg har en mening om at det å feste vekter på enden av et styre er en kjapp løsning som normalt er unødvendig av den enkle grunn at store vibrasjoner i styret har en naturlig årsak som bør løses der problemet virkelig ligger. Å bare kline på noen lodd til vibrasjonene er borte løser jo ikke den egentlige årsaken!..

Sportstere er notorisk kjent for vibrasjoner også rubbermountene sliter med dette problemet om primærkjeden er slakk eller for stram, hvis belten er for stram, hvis noen av motorfesteboltene er litt løse(særlig fremre nede på 04+) - sjekker man dette og etterjusterer til spec så oppdager mange at det var enkelt og at løsningen var såpass enkel.
Har man 1.5m bredt dragbar styre ser jeg det som naturlig å sette på lodder i endene!..
To Sportstere er dobbelt så gøy
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Vis Fingen med Følelse!

Post by mustang »

Jeg får vel svare til alle med innlegg her at jeg tror at jeg må leve med disse vibrasjonene som jeg har skrevet om før. Har en 2003 mod sportser uten gummiopphengt motor. Byttet styre i fjor fra et lite apeheng til et større og bredere med en annen armstilling, nye holker med vibdempende gummi og som sagt før: Det ble mye værre slik at jeg nå visner bort i fingrene på høyre handa. Jeg husker nå at jeg satte sånne vibdempende lodd på gamle Suzukin ( Kjøpt på Biltema) men det ble aldri helt bra. Fikk mange tips om dette evnet sist jeg skrev om det her på Forumet så hvis det er kommet til noen nye her som er nysjerrig på alt det andre jeg skrev om vibrasjoner, så finnes det på mine innlegg under evne Vibrasjoner. Kunne vært artig å montert innvendig i styret bare for å ha prøvd. :roll:
Post Reply

Return to “Chassis”