Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga støy

Loud pipes save lives. 'Nuff said.
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga støy

Post by kkanst »

1 Mai, første gang jeg er med på Mjøsa rundt.. Gjett hva, på tur opp til skreia i forkant av eskortskjeen står dem. Dama slipper igjennom, men den stygge fæle mannen peker på meg og vifter meg inn..

Jeg må forevise sykkelen med originale anlegg..

#^##%#^}*#^%^#*}*#%^* *piiiip*pipipppiiippepiiip* Hrmpf og grr...

Det er første gang jeg har blitt stoppet..

Skal sette på visningspotter og deretter bytte tilbake..

Hvordan blir dette ved visningen? Hva må jeg huske på?

Og kan jeg bli politianmeldt ved gjentagelse?
2001 1550 Deuce.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga

Post by chrissenator »

Den var kjip!.

Du kan bli tatt med samme anlegget igjen, straffen for å sette på igjen samme anlegget virker veldig tilfeldig og "skjønnsmessig" men blir det mange nok ganger kan du visstnok få bruks nekt eller kjøreforbud siden du da IKKE innretter deg etter kjøretøy forskriftene og pålegg.

Du trenger IKKE original anlegg men ett som er innenfor den støygrensen, som er satt for ditt kjøretøy. Kommer du med annet anlegg må DU dokumentere lydnivå på det aktuelle anlegget du viser sykkelen med.

Hvilen sykkel, årgang og eksos ble du stoppet med?.

Husk på at det ikke er ulovlig å kjøre med andre potter eller anlegg enn det originale, men du må da ha CE dokumentasjon på dem.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga

Post by tutte »

Har bare en ting å si, kjør med stillere potter å ikke plag alle andre med bråket.Noen putter dotter i øra for ikke å høre det selv..
Har nesten sluttet å kjøre felles med andre som MÅ gi på inne i tuneller, får så sabla tinnitus som kan vare i flere dager.
(Dette er rent egoistisk ikke noe person angrep) :fred:
På en godhelg kan jeg tilbringe 15-20 timer eller mer i salen da blir bråket en plage etter kort tid.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga

Post by kkanst »

Det er bare så utrolig kjipt. Hele greia med Harley er jo bunn og i grunn lyden. Hadde det ikke vært for det kunne man like gjerne kjørt engangsjapse :p

Et komprimiss hadde vært om man hadde fått hevet støygrensen litt på Harley, mot at det ble færre som kjørte med verstingspotter og slo seg til ro med mellomtingen..

Nesten så jeg vurderer å kjøre originalt. Skrekk o gru :-(

Det aller verste er at jeg HATER den oppoverbøyen på den nederste potta på det originale anlegget. Styggeste jeg veit..
2001 1550 Deuce.
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga

Post by tutte »

kkanst wrote: Hele greia med Harley er jo bunn og i grunn lyden. Hadde det ikke vært for det kunne man like gjerne kjørt engangsjapse
Ikke for meg, bunndraget-gassresponsen - komforten. Men også lyden.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga

Post by Harlex »

kkanst wrote:Det er bare så utrolig kjipt. Hele greia med Harley er jo bunn og i grunn lyden. Hadde det ikke vært for det kunne man like gjerne kjørt engangsjapse :p

Et komprimiss hadde vært om man hadde fått hevet støygrensen litt på Harley, mot at det ble færre som kjørte med verstingspotter og slo seg til ro med mellomtingen..

Nesten så jeg vurderer å kjøre originalt. Skrekk o gru :-(

Det aller verste er at jeg HATER den oppoverbøyen på den nederste potta på det originale anlegget. Styggeste jeg veit..
Enig med at lyden er EN av de viktige grunnene til å kjøre Harley... Har selv "verstingpotter" som (egentlig ved en tilfeldighet) har blitt moddet enda verre... Det er imidlertid viktig å huske på at det ikke er er nødvendig å kjøre turtallsperre HVER gang man skal akselerere. Selv med verstingpotter går det an å ta hensyn ved vennekjøring og andre situasjoner der litt normal folkeskikk er lurt.
Uten å starte loud pipes saves life debatten så er jeg så vant med å bli "hørt" at jeg nærmest pisser i buksen når jeg låner andre sykler med originalanlegg... Og det er ikke bare psykisk. Jeg kvepper betydelig flere i køen når de ikke hører meg på forhånd :klage: og det er mer en en gang billister har sneiet ut foran forhjulet på motorveien.... :iik: :redd:
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga

Post by tutte »

Har montert Dynamic Duo fra Howards Hog Horns (2 tones kompressor horn) som jeg bruker.
Er ikke lydløse pottene mine heller, så jeg synes det går greit.
Kjører alltid med de gule aux.lampene på og gul Trafikkskole jakke.
Kjører som om jeg "eier" veien, dvs krever å bli tatt hensyn til.
Last edited by tutte on 05 May 2012, 21:02, edited 1 time in total.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
shovel78
Posts: 279
Joined: 31 Jul 2010, 21:18

Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga

Post by shovel78 »

Harlex wrote:Selv med verstingpotter går det an å ta hensyn ved vennekjøring og andre situasjoner der litt normal folkeskikk er lurt.
Ha ha, hadde en morsom tur hvor lyden ble litt plagsom, for andre.
En kamerat lå bak meg med et sånt japansk "kinderegg" (plastikk uttapå og dritt inni), han måtte gire bare etter turtelleren sin, for Shovel`n overdøvet motoren på symaskinen hans totalt.

Men nå har jeg dempet pottene mine noe, det ble slitsomt i lengden.........
Når det gjelder %, er det vel 96% i kaffen jeg trives med.
Bikes don't leak oil, they mark their territory
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga

Post by Harlex »

tutte wrote:Har montert Dynamic Duo fra Howards Hog Horns (2 tones kompressor horn) som jeg bruker.
Er ikke lydløse pottene mine heller, så jeg synes det går greit.
Kjører alltid med de gule aux.lampene på og gul Trafikkskole jakke.
Kjører som om jeg "eier" veien, dvs krever å bli tatt hensyn til.
Har kompressorhorn jeg også. Nok lyd til å skremme vannet av folk det også...:-/
Lyd er viktig... :mc_smil:
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga

Post by kkanst »

Nå var det ikke fløyter og horn jeg lurte på da folkens :p
2001 1550 Deuce.
Post Reply

Return to “Eksos”